Katsoin Dick Powellin ohjaamaa rikoselokuvaa Aution kaupungin vangit (Split Second, 1953) vain sivusilmällä, tai ehkäpä epäintensiivinen katsominen johtui elokuvasta itsestään: sen vauhtiin oli vaikea heittäytyä. Äänielokuvan varhaisvaiheen musikaalitähtenä ja 40-luvun film noirin sankarina tunnettu Dick Powell ohjasi tiettävästi vain kuusi elokuvaa, ja niistä Aution kaupungin vangit on ensimmäinen. Ällistyttävintä elokuvassa on sen hybridisyys: tarina on omintakeinen yhdistelmä film noiria ja tieteiselokuvaa, jälkimmäistä tosin vain siinä mielessä, että elokuvaa kehystää ajankohtainen teema, atomivoima. Mutta oikeastaan elokuvan film noir -ulottuuvuudenkin voi kyseenalaistaa. Atomivoiman ja film noirin yhdisti kaksi vuotta myöhemmin myös Robert Aldrich klassikossaan Kiss Me Deadly (1955).
Aution kaupungin vangeissa raaka ja väkivaltainen Sam Hurley (Stephen McNally) vie panttivankinsa autioon nevadalaiseen kaupunkiin, jonka on määrä räjähtää minä hetkenä hyvänsä atomipommikokeessa. Lost Hope City muistuttaa viimeisen Indiana Jones -elokuvan nevadalaista tekokaupunkia, joka on pystyssä vain testimielessä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti