Tänään päättyi Turussa järjestetty Popular Culture Associationin ja American Culture Associationin yhteiskongressi, johon osallistui alan tutkijoita 14 maasta. Oikeastaan kiehtovinta oli kuunnella esityksiä aasialaisesta populaarikulttuurista. Kiinnostavaa oli kuulla japanilaisesta ja taiwanilaisesta kawaii-kulttuurista, söpöilystä, jossa manga-sarjakuvista tutut elementit ovat tulleet osaksi arkipäivää, muun muassa valokuvausta, ja jota Taiwanilla on sovellettu myös poliittiseen elämään tuottamalla kannattajajoukoille kawaii-maskotteja. Silmiä avaava oli qatarilaisen tutkijan esitys pakistanilaisesta pashto-elokuvasta, jonka keskus on Peshawarissa. Pashto-elokuvan kulta-aikaa olivat 1960- ja 1970-luvut: Bollywood-elokuvien tapaan tarinaa ryyditettiin musiikkinumeroin. Päähenkilönä oli usein mahdollisimman viiksekäs mies, kun taas naispääroolin esittäjä oli - Bollywoodista poiketen - mahdollisimman tukeva. Tällä hetkellä pashto-elokuva on kriisissä, mikä osittain johtuu kasvaneista piraattimarkkinoista, osittain levottomista olosuhteista.
Heidelbergiläinen tutkijaryhmä esitteli mielenkiintoisia esimerkkejä Euroopan ja Kiinan välisestä vuorovaikutuksesta. Eräässä paperissa vertailtiin Peppi Pitkätossun vastaanottoa eri kulttuureissa. Kiinassa teos on ilmestynyt vasta 1990-luvulla, eikä Pepin räväkkää persoonaa ole taltutettu kuten esimerkiksi ranskalaisessa editiossa. Ehkä Pepin hahmo vastaa Kiinassa viime vuosina rakentunutta modernia naiskuvaa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Julkaistaanko kongressin esityksistä mahdollisesti joku yhteisjulkaisu tai muu kooste?
Hei! Näillä näkymin julkaisua ei ole tulossa, mutta erityisesti aasialaista populaarikulttuuria käsitelleet paperit muodostaisivat hyvän kokonaisuuden. Voisin ehdottaa julkaisua!
Lähetä kommentti