8. heinäkuuta 2011

Baijeri 2: Linderhof, Oberammergau, Neuschwanstein

Toinen matkapäivä alkoi retkellä, jonka olimme varanneet etukäteen. Yksitoistatuntinen ekskursio suuntautui Etelä-Baijeriin, ensin Linderhofin linnaan, jonka Baijerin kuningas Ludwig II rakennutti itselleen rokokootyyliin vuosina 1874–78. Rahakirstua verotti samaan aikaan myös tuki, jonka Ludwig antoi Wagnerin Bayreuth-projektille. Tosiasia on, että vaikka Wagner yritti rahoittaa hankkeensa kansan karttuisasta kädestä, ensimmäiset juhlat eivät olisi toteutuneet vuonna 1876 ilman Ludwigin apua. Vaikka Ludwig on tunnettu wagneriaanisuudestaan, hänen linnoistaan kaksi, Linderof ja Herrenchiemsee, ovat lopulta kunnianosoituksia aurinkokuninkaalle ja ranskalaiselle monarkialle. Kun Herrenchiemsee oli Versailles’n linnaa mukaileva mahtipontinen kokonaisuus, Linderhof on intiimi kesälinna, pienikokoinen, ja jokaista yksityiskohtaa myöten 1700-luvun Ranskaa viittaava. Kaikkialla on kuvia tunnetuista valistuskulttuurin hahmoista. Ludwig leikki identiteeteillä. Kun Ranskan kuninkaana esiintyminen alkoi tympäistä, hän saattoi piipahtaa lähelle rakennuttamaansa Venus-luolaan ja uppoutua Wagnerin Tannhäuserin maailmaan. Valitettavasti retken aikataulu ei sallinut Venus-luolassa pistäytymistä.

Linderhofin vaikuttavin huone on pääsali, jossa Ludwigilla oli tapana lukea iltaisin ja öisin. Huone on pieni, mutta sivuseinillä olevat peilit synnyttävät äärettömyyksiin ulottuvan lasikäytävän, joka on varmasti ollut vaikuttava kynttilänvalolla.

Retki jatkuu Oberammergaun kylän, ja kärsimysnäytelmäteatterin, kautta kohti Hohenschwangauta, jossa vierailee joka vuosi lähes kaksi miljoonaa turistia. Syynä ei ole Hohenschwangaun linna, jossa Ludwig II:n vietti paljon aikaa niin lapsena kuin varttuneempana, vaan korkealle vuorenrinteelle rakennettu Neuschwanstein, jonka Walt Disney muutti osaksi populaaria mielikuvitusta. Neuschwanstein on hämmentävä todistuskappale faniudesta: linna on kuin kivestä veistetty palvontapaikka Richard Wagnerin taiteelle. Lohengrin ja Parsifal saavat linnan seinämaalauksissa erityisaseman, mutta vaikuttava on myös Tristan ja Isolde -aiheisin kuvin koristettu makuuhuone, jonka goottilainen sänky on romanttisen medievalismin eriskummallisimpia ilmentymiä. Yläkerran Sängersaal on puolestaan saanut innoitusta Wartburgin linnasta, mikä rakentaa yhteyden Tannhäuserin maailmaan.

Neuschwanstein ei ole vaikuttava kokemus vain sen ilmentämän musiikillisen innoituksen vuoksi: linna oli myös se paikka, jossa Ludwig II:n elämä alkoi suistua kohti tragediaa. Ludwig oli juuri ehtinyt muuttaa keskeneräiseen Neuschwansteiniin, kun häneltä riistettiin kuninkaan asema kesäkuussa 1886. Hohenschwangaun talonpojat asettuivat puolustamaan hallitsijaansa, mutta toisella yrittämällä viranomaiset pääsivät häneen käsiksi. Ludwig kuljetettiin Bergiin Starnberger Seen, silloisen Würmseen, rannalle, jossa kruunuton kuningas lopulta menehtyi hämärien olosuhteiden vallitessa.

Ei kommentteja: