14. joulukuuta 2025

Bostonin kuristaja (The Boston Strangler, 1968)

Richard Fleischerin ohjaama Bostonin kuristaja (The Boston Strangler, 1968) perustui Gerold Frankin kaksi vuotta aiemmin julkaisemaan tietokirjaan, jonka aiheena oli Bostonin kuristajana tunnettu Albert DeSalvo. Vaikka lähtökohtana oli tietokirja, fiktiota vaten faktoja muutettiin paljonkin esimerkiksi lopun psykomaisessa jaksossa, jossa kuvataan DeSalvon jakaantunutta persoonallisuutta. Bostonin kuristaja on kiinnostavasti ohjattu, mutta samalla lopputulos on tietoisen shokeeraava ja brutaali. Kun vanhan Hollywoodin maailmassa yleinen eetos oli tehdä elokuvia koko perheelle, Bostonin kuristaja on selkeästi uuden aikakauden lapsi. Se hätkähdyttää tietoisesti ja tähtää kovaksikeitetyn elokuvan aikuismarkkinoille.

Ohjauksellisesti Bostonin kuristajassa on kaksikin kiinnostavaa ulottuvuutta. Ensimmäinen on rakenne, jossa elokuva seuraa alussa virnomaisten näkökulmaa, kun Henry Fondan ja George Kennedyn tähdittämä virkavalta yrittää epätoivoisesti päästä sarjamurhaajan jäljille. Hämmästyttävää on, miten poliisit turvautuvat selvänäkijän palveluihin saadakseen vihiä mysteeristä. Yhtäkkiä näkökulma kuitenkin muuttuu, ja keskiöön nousee Albert DeSalvo (Tony Curtis), ensin kotioloissaan ja lopulta murhaajana, joka tuntuu löytävän uhrinsa niin satunnaisesti, että tuntuu ihmeelliseltä, ettei hän jo aiemmin päädy poliisin käsiin. Tarina vinksahtaa vielä kolmannenkin kerran, kun DeSalvon tarina muuttuu sairaskertomukseksi. Murhaaja näyttäytyy mielisairaustensa piinaamana uhrina, joka on syyntakeeton. Toinen Bostonin kuristajan kiinnostava puoli on sen vahva split screenin käyttö, varsinkin elokuvan ensimmäisessä jaksossa. Tiedän, että split screen herättää ristiriitaisia tunteita, mutta moninäkökulmaisuus tuntuu tällä kertaa tukevan elokuvan tarinaa. Tehokeinoa ei käytetä samanaikaisten tapahtumien kuvaamiseen vaan saman tilanteen esittämiseen eri näkökulmista. Split screen on varmaankin valkokankaalla vaikuttanut katsomiskokemukseen aivan eri tavalla kuin tv-ruudussa, kokonaisvaltaisemmin.


 

Ei kommentteja: