Ajojahti alkaa Jef Costellon (Alain Delon) asunnossa, jossa tämä makaa sängyllä ja puhaltelee tupakan savua kohti kattoa. Keskellä näkyy linnun häkki, mikä ei sinänsä ole tavatonta: häkkilintu on ennenkin symboloinut päähenkilön rajattua elämänpiiriä. En ole aiemmin kiinnittänyt huomiota lintulajiin: häkissä elää punatulkkunaaras, jonka vaitelias vihellys kuullaan aina, kun elokuva pysähtyy Costollon huoneeseen. Punatulkku ei todellakaan ole tyypillinen häkkilintu. Se ei hurmaa laulullaan, mutta Melvillen käsissä linnun vaatimattomuus, ja hiljainen epätoivo, tuntuu riipaisevalta.
Elokuvan alussa nähdään sitaatti Bushidon tekstiä: mikään yksinäisyys ei ole niin pohjatonta kuin samurain yksinäisyys. Costello on tällainen samurai. Hän suorittaa tehtävän, rikoksen, mutta joutuu ennen pitkää sekä poliisin että rikollisten ajojahdin kohteeksi. Hänellä ei ole muuta ulospääsyä kuin kuolema. Alain Delonin näyttelemistyyli on eleetöntä, lähes sanatonta, mutta patoutuvat tunteet korostuvat, mitä pidemmälle elokuva etenee. Alussa Costello varastaa Citroenin kylmän viileästi. Lopussa hän tekee saman, mutta tuska ja ahdistus alkavat tunkeutua esiin. Karua mutta tyylikästä elokuvaa alusta loppuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti