
Itse koen Suurinta elämässä -elokuvan samanaikaisesti kiehtovaksi ja vastenmieliseksi. Se esittää pakonomaisen, paisutellun kuvan amerikkalaisesta unelmasta. Yksihuoltajaleski Lora Meredith (Lana Turner) koettaa kaikin keinoin toteuttaa unelmaansa teatteriurasta toisen maailmansodan jälkeisessä ahdingossa. Elokuvan loistavassa aloituskohtauksessa Lora tutustuu Coney Islandin vilinässä sekä valokuvaajan urasta haaveilevaan Steve Archerin (John Gavinin) että mustaan yksihuoltajaan Annie Johnsoniin (Juanita Moore). Lesket lyöttäytyvät yhteen kasvattamaan tyttäriään, Lora ihastuu Steveen, mutta ura on tärkeämpi. Loran nousujohteisen uran kuvaus on kuin tiivistelmä lukemattomien aiempien Hollywood-elouvien menestystarinoista lipevine managereineen ja yhä pidemmälle jatkuvine kiertueineen. Oman särmänsä draamaan tuo etninen konflikti: Annien tytär häpeää mustaa taustaansa ja haluaa irti kodistaan, mikä haavoittaa äitiä peruuttamattomasti. Elokuva palaa alkutekstien lauluun ”Imitation of Life”, jonka Sammy Fain tulkitsee: elämä ilman rakkautta on vain kalpea jäljennös. Lopulta Annie on harvoja, jotka kykenevät vastikkeettomaan rakkauteen. Sammy Fainin vastavoimaksi kohoaa lopussa, Annien hautajaiskohtauksessa, Mahalia Jacksonin vaikuttava ”Trouble of the World”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti