4. helmikuuta 2021

Salainen agentti vanhainkodissa (El agente topo, 2020)

Maite Alberdin elokuva Salainen agentti vanhainkodissa (El agente topo, 2020) taiteilee dokumentaarisuuden ja fiktiivisyyden rajapinnassa. Alussa chileläinen yksityisetsivä haluaa palkata vanhuksen, jonka tehtävänä on toimia agenttina vanhainkodissa. Tytär haluaa selvittää, miten äiti voi, millaista hoito on ja varastetaanko äidin tavaroita. Työpaikkahaastattelun tuloksena ”agentiksi” valikoituu herramies Sergio (Sergio Chamy), joka koulutetaan lähettämään salaisia viestejä vanhainkodin touhuista. Alku on hauska ja vangitseva, ja kännykkäharjoitusten lomassa paljastuu myös dokumentin kuvausryhmä. Ratkaisu on epäilemättä oikea, sillä agenttitarina voisi johtaa katsomaan elokuvaa liiaksikin fiktiona. Viimeistään nyt katsojalle on selvää, että elokuvasta tulee dokumentti vanhusten elämästä.

Salainen agentti vanhainkodissa on vahvimmillaan esitellessään vanhainkodin henkilögalleriaa. Sergion persoona ihastuttaa hoitokodin asukkeja, romanssejakin syntyy. Samalla rakentuu traaginen kuva siitä yksinäisyydestä, jonka keskellä vanhukset elävät. He kaipaavat sukulaisiaan ja taistelevat unohtamista, ja unohtumista, vastaan. Erityisen mieleenpainuva on herkkä leskirouva, jota muistin kadottaminen ahdistaa ja jolle Sergio tuo vähän lohtua. Viimeisenä raporttinaan ulkomaailmaan Sergio kertoo, ettei ole löytänyt muuta epäkohtaa kuin vanhusten yksinäisyyden, jota sukulaiset voisivat helpottaa. Koskettava on aivan viimeinen kohtaus, jossa agentin tehtävä on täytetty. Hän joutuu lähtemään ja jättämään uudet ystävänsä. Salainen agentti vanhainkodissa on herkkä, ajatuksia herättävä kuvaus vanhuudesta ja taistelusta yksinäisyyttä vastaan. Elokuva sai ensi-iltansa kesällä 2020, ja se on viimeistelty vähän ennen maailmanlaajuista koronapandemiaa. Katsoessa ei voi olla ajattelematta, mitä San Franciscon vanhainkodin asukkaille on mahtanut tapahtua tänä hulluna vuotena.

2 kommenttia:

ketjukolaaja kirjoitti...

Minä en kyllä osannut ottaa tätä varsinaisesti dokumenttielokuvana. Miksi ihmiset, joita kuvataan, eivät katso kameraan? Miksi henkilökunnan osuus jää niin vähäiseksi? Eikö hoitokodissa olisi muita puutteita kuin vanhusten yksinäisyys? Kuva hoitokodin arjesta tuntuu vähän liiankin mairittelevalta, kun juhlan kuvaukselle annetaan niin laaja osuus. Keskustelut asukkaitten kesken sujuvat usein kovin suuressa yhteisymmärryksessä. Oma kokemukseni palvelutaloista on se, että henkilökunnan aika on niin rajallista, että hoito jää usein huitaisuksi. Sillä ei välttämättä tarkoiteta pahaa, mutta voi siinä takana toisinaan olla myös henkilökunnan kyllästymistä työhönsä. Vierailijoihin saatetaan suhtautua varauksella. Myös kotihoidossa näkyy joskus hoitajien taholta sellainen järkyttävä asenne, että älkää te omaiset tulko tänne meidän työpaikallemme neuvomaan miten vanhuksen asiat hoidetaan. Tältä osin kuvan vanhainkodista oli hieman imelähkö. Vierailun suorittanut "agentti" selvisi ajastaan melko helpolla. Liian helpolla minun mielestäni, sellainen ei tunnu ihan uskottavalta. Elokuva on kuitenkin erittäin hieno onnistuminen ja käsittelee tärkeää aihetta. Lisää vain tällaista.

hannusalmi kirjoitti...

Totta, sana "dokumenttielokuva" on vähän hankala. Huomaan, että kritiikeissä tämä dokumentiksi luokiteltiin, mutta elokuva on selvästi välimaastossa. Vanhainkodeista ja hoivakodeista saisi monen lajityypin elokuvia, farsseista kauhuelokuvaan. Tässä ainakin minua viehätti tuo eri kohtaamisten kirjo ja yksinäisyyden kuvaus.

Hienoista vanhainkotielokuvista tulee mieleen Daniel Schmidin dokumentti Toscan suudelma (1984), jossa kerrotaan oopperalaulajien vanhainkodista:
https://www.youtube.com/watch?v=YH9XRw2cpbw