1. syyskuuta 2013

Grand Hotel (1932)

Brittiläinen elokuvaohjaaja Edmund Goulding teki Hollywoodissa kiinnostavan uran 1920-luvun puolivälistä lähtien. Hänen tunnetuimpiin luomuksiinsa kuuluu Vicki Baumin romaaniin perustuva Grand Hotel (1932), jonka käsikirjoittivat William A. Drake ja Béla Balázs. Tosin Balász oli mukana kreditoimattomasti, ja hän oli juuri samaan aikaan kirjoittamassa Leni Riefenstahlin elokuvaa Das blaue Licht. Grand Hotel on ilmeeltään keskieurooppalainen ja sijoittuu berliiniläiseen hotelliin. Eurooppalainen tunnelma perustuu paitsi siihen, että pääroolissa näytteli Greta Garbo, myös itävaltalaisen kirjailijan Vicki Baumin alkuperäisromaaniin Menschen im Hotel, jossa hotelli muodostuu yhteiskunnan pienoiskuvaksi.

Grand Hotel mainitaan usein portmanteau-elokuvien pioneeriksi: tarinassa limittyvät erilaiset ihmiskohtalot, ja tässä tapauksessa paikka, suurkaupungin hotelli, on kaiken yhdistävä kiintopiste. Otto Kringelein (Lionel Barrymore) tietää olevansa sairaana ja yrittää epätoivoisesti saada elämältä vielä jotakin ennen jäähyväisiään. Johtaja Preysing (Wallace Beery) on paikalla tekemässä tärkeitä kauppoja, ja hän palkkaa itselleen pikakirjoittaja Flaemmchenin (Joan Crawford). Hotellissa majailee myös paroni Felix von Geigern (John Barrymore), jota velkojat ahdistelevat, sekä tietysti venäläinen ballerina Grusinskaja (Greta Garbo), joka etsii elämälleen uutta suuntaa.

Grand Hotel on modernin elämän kuva. Aikakauden henkeä on jo aloituskohtauksessa, jossa elokuvan henkilöt introdusoidaan puhelinkopeissa. Intiimejä, paralleeleja keskusteluja ohjailevat puhelinvaihteen työntekijät, joiden käsissä moderni draama on. Edmung Gouldingin ohjaus on keskeliäimmillään elokuvan alussa, mutta myös Grusinskajan ja Geigernin lemmenkohtaukset jäävät mieleen.

Grand Hotelia katsoessa mieleen muistuu myös hotellien keskeisyys elokuvien näyttämönä, ajatellaanpa vaikka sellaisia elokuvia kuin Marcel Carnén Hotel du Nord (Hôtel du Nord, 1938), Jean Grémillonin Suudelma pimeässä (Lumière d'été, 1943), Blake Edwarsin Vaaleanpunainen pantteri (The Pink Panther, 1963), Luchino Viscontin Kuolema Venetsiassa (Morte a Venezia/Death in Venice, 1971) ja James Ivoryn Hotelli Firenzessä (A Room with a View, 1986).


Ei kommentteja: