Bo Widerbergin käsikirjoittama ja ohjaama Komisario Beck tähtäimessä (Mannen på taket, 1976) perustui Maj Sjöwallin ja Per Wahlöön romaaniin Den vedervärdige mannen från Säffle (1971). Sjöwall ja Wahlöö julkaisivat vuosina 1965–75 kymmenen Beck-romaania, ja Widerbergin elokuva perustuu sarjan seitsemänteen osaan. Myöhemmin televisiossa nähdyt Beck-tarinat eivät perustu alkuperäisiin romaaneihin mutta jatkavat samoista perusasetelmista. Widerbergin tulkinnassa ikääntyvää Martin Beckiä näyttelee vakuuttavasti Carl-Gustaf Lindstedt. Jo alusta lähtien Widerbergin minimalistinen, melkein puolidokumentaarinen tyyli tempaa mukaansa. Aloituskohtaus sairaalassa rakentuu pienistä yksityiskohdista. Myöhemmin paljastuu, että sairaalan potilas on poliisi Stig Nyman. Niukan visuaalisuuden vastapainona on tuota pikaa tapahtuva veriteko, jonka brutaalisuus on hätkähdyttävä. Martin Beck ryhtyy selvittämään poikkeuksellisen häikäilemätöntä tekoa. Widerberg maustaa kuvaustaan arkirealismilla: Beckin kollega vaihtaa pienokaisensa vaipan aamutoimien yhteydessä, Beckin vaimo hiippailee kotona ja koppaa annoksen pillereitä, poliisiaseman kahviautomaatista pukkaa juomakelvotonta tököttiä... Poliisin arki on korutonta, eivätkä myöhemminkään rikollisia vastaan taistelevat viranomaiset ole sankareita. He tekevät jatkuvasti virheitä, erehtyvät, päätyvät umpikujiin, eikä Beck itsekään yllä lopuksi sankaritekoihin. Viimeiset minuutit Beck on tajuttomana saatuaan luodin rintaansa. Arvattavasti hän selviytyy vammoistaan, mutta katsojalle ei paljoa kerrota.
Komisario Beck tähtäimessä alkaa intiimisti, melkein kamarinäytelmänä, mutta loppua kohti elokuva yltyy amerikkalaistyyliseen actioniin. Jos Matti Kassilan Jäähyväiset presidentille (1987) esitteli suomalaisen tappajan, joka ammmuskelee katolta viattomia ohikulkijoita, sama löytyy Bo Widerbergin elokuvasta. Tosin tällä kertaa julkinen väkivalta kohdistuu vain poliiseihin, sillä tappaja haluaa kostaa nimenomaan viranomaisille. Karhea tyyli muistuttaa William Friedkinin trilleristä Kovaotteiset miehet (The French Connection, 1971), ja ilmeisesti Widerberg saikin suoria vaikutteita Friedkiniltä. Tähän viittaa loppukohtaus, jossa helikopteri putoaa keskelle Odenplania.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti