Toisen Dresden-päivän kohokohta on Albertinum, jossa on modernin taiteen
lisäksi ainutlaatuinen kokoelma 1800-luvun alun saksalaista
maalaustaidetta, Dresdenin romantiikkaa, varsinkin Caspar David
Friedrichin, Carl Gustav Carusin ja Ludwig Richterin töitä. Friedrichin
maalauksia on huoneellinen, uran alkuvaiheesta (Landschaft mit kahlem
Baum, 1798/99) myöhäisiin teoksiin (Das Grosse Gehege bei Dresden,
1832) asti. Pieni pettymys on se, että hienoimpien teosten päällä on
lasi, eikä öljyvärin pinta pääse esiin. Heijastuksiakin riittää.
Friedrich-huoneen tunnetumpia maalauksia on Das Kreuz im Gebirge
(1807/08), joka syntyi alttaritauluksi mutta roikkui lopulta tilaajansa
kreivi Thun-Hohensteinin makuuhuoneessa. Taulun sakraalin kehyksen teki
Christian Gottlieb Kühn Friedrichin luonnoksen pohjalta. Itse kuvaa,
kuusien peittämää vuorta ja sen päällä kohoavaa ristinpuuta on tulkittu
järkähtämättömän uskon vertauskuvana. Vuoren takaa kohoavat valonsäteet
enteilevät uutta huomispäivää.
Dresdenin Neue Meister -kokoelmassa on runsaasti myös Carl Gustav Carusin ja Ludwig Richterin teoksia. Carus oli Friedrichin ystävä ja tuttu, paitsi kuvataiteilija myös lääkäri, fysiologi, kirjailija ja filosofi. Friedrichin tapaan Carus ammensi niin Itämeren rannan maisemista kuin Saksin Sveitsin jylhistä vuoristakin. Carusin töistä jää mieleen suurikokoinen Erinnerung an eine bewaldete Insel der Ostsee (1834/35), joka tunnetaan myös nimellä Eichen am Meer. Keskiössä ovat suuret tammet, mutta huomio kiinnittyy huolellisesti maalattuun kasvillisuuteen, vehreään mattoon, joka kumpuaa maiseman yllä, mutta myös tummiin pilviin, jotka enteilevät myrskyä.
Ludwig Richterin teoksia on niin ikään huoneellinen, hehkeistä Italia-kuvista saksalaisiin maisemiin. Vanhaan Wagner-harrastajaan upposi Der Brautzug im Frühling (1847). Richard Wagnerin ooppera Tannhäuser oli kantaesitetty 19. lokakuuta 1845 Dresdenissä, jossa säveltäjä oli ollut kapellimestarina vuodesta 1842 lähtien. Richterin kuvaama keskiaikainen hääkulkue ammentaa wagneriaanisesta fantasiamaailmasta ja yhdistää mukaan sadunomaisuutta. Ylhäällä oikealla erottuu pieni Waldkapelle, josta keskiaikaisiin asuihin pukeutunut pariskunta saapuu. Kulkueen edellä kirmaavat lapset, jotka tuntuvat tuovan hääparin nykypäivään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti