7. heinäkuuta 2013

Kostaja iskee (1951)

Kostaja iskee (Cry Danger, 1951) oli entisen lapsinäyttelijän Robert Parrishin esikoisohjaus. RKO:n tuottama trilleri kuvattiin Los Angelesissa 22 päivässä. William Bowersin käsikirjoitus perustui Jerome Cadyn tarinaan. Cady puolestaan oli muutamaa vuotta aiemmin käsikirjoittanut Henry Hathawayn puolidokumentaarisen poliisielokuvan Soittakaa Northside 777 (Call Northside 777, 1948). Bowersilla oli niin ikään vahvaa rikoselokuvataustaa, sillä hän oli ollut kreditoimattomasti mukaan André de Tothin Sudenpesässä (Pitfall, 1948). Hän oli hiljattain ollut käsikirjoittamassa myös Henry Kingin film noir -henkistä westerniä Ase kädessä (The Gunfighter, 1950). Kostaja iskee on ollut vaikeasti saatavissa, mutta nyt se ilmestynyt dvd:nä Espanjassa. Kopion laatu on heikko, mutta naseva käsikirjoitus ja napakka ohjaus pitävät mielenkiinnon vireillä.

Kostaja iskee kuuluu Dick Powellin film noir -uran kohokohtiin. Nyt Powell esittää vankilasta vapautuvaa Rocky Mulloyta, joka on joutunut syyttömästi viettämään viisi vuotta kiven sisässä. Mulloy on itse asiassa kärsimässä elinkautista ryöstöstä ja murhasta, kunnes Delong (Richard Erdman) todistaa oikeudessa ja tarjoaa alibin. Delong on sotaveteraani, alkoholisoitunut rampa, joka antaa alibin vain saadakseen osuuden oletetusta saaliista. Nopeasti kuitenkin selviää, ettei saalista ole odotettavissa, mutta yksinäinen veteraani saa ystävän ja auttaa rikosvyyhdin selvittämisessä. Mulloy intressinä on vapauttaa samaan aikaan vankilaan joutunut ystävänsä Danny, jonka puolisoa Nancya (Rhonda Fleming) hän ensitöikseen tulee tapaamaan. Rocky, Delong ja Nancy asuvat kaikki camping-alueella, Trailer Parkissa, jonka johtaja elää kevyesti ukulelea soitellen. Vaikutelmana on, että kaikki elokuvan henkilöt elävät asunnottomina marginaalissa, ja varsinkin veteraani Delongin kohtalo piirtää surullisen kuvan sodanjälkeisestä tilanteesta.

Rocky Mulloyn vastavoimana on vedonvälittäjä Louis Castro, jota näyttelee William Conrad. Sittemmin Conrad tuli tunnetuksi tv-sarjasta Cannon, mutta vuonna 1920 syntynyt näyttelijä teki jo alle 30-vuotiaana kivikovia gangsterirooleja, muun muassa Robert Siodmakin Tappajissa (The Killers, 1946). Kostaja iskee on rajuimmillaan kohtauksessa, jossa Mulloy tulee kuulustelemaan Castroa. Väkivaltainen jakso tiivistyy venäläiseen rulettiin, jossa Castro makaa pöydällä samaan aikaan, kun Mulloy painaa liipasinta... Suomessa elokuvatarkastamo puuttui juuri tähän kohtaukseen, ja asiakirjoista löytyy merkintä: ”Makaavan miehen lyömistä lyh. Pöydällä makaavan miehen aseella uhkaamisesta leikataan kohdat, jossa miehen kasvot nurinpäin kuvattuina.” Juuri Castron nurinpäin kuvatut kasvot toimivat kohtauksessa erinomaisesti, jonkinlaisena elokuvallisena kidutuksena, vääristymänä.


Ei kommentteja: