
Päähenkilön joutilaassa elämäntavassa ei ole sinänsä mitään uutta: sehän on tuttua uuden aallon elokuvasta. Sen sijaan kiehtovaa on se tapa, jolla Ioseliani kuvaa äänimaailmaa. Tbilisin liikenteen kumu saa vastavoimakseen linnunlaulun jo elokuvan ensi hetkillä, mutta vastakkainasettelu ei jää kliseeksi. Elokuva on täynnä äänellisiä oivalluksia, mieskuoron ryyppyillasta syntymäpäivien iloiseen juhlintaan. Lääkäriystävälleen Gia toteaakin: ”Hiljaisuus ärsyttää minua, ja melua en kestä.” Säveltämisestä haaveileva päähenkilö on menettänyt luomiskykynsä eikä osaa elää sen paremmin maalla kuin kaupungissakaan. Loppukohtauksessa Gia ryntää kohti oopperataloa, päätyy liikenteen sekaan ja joutuu auton töytäisemäksi. Gian kohtaloa Ioseliani ei kuitenkaan enää kommentoi: sen sijaan samaan aikaan kelloseppä tarttuu pysähtyneeseen taskunauriiseen ja saa sen jälleen tikittämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti