San Franciscossa vuonna 1904 syntynyt Delmer Daves tuli Hollywoodiin vuonna 1928 ja työskenteli aluksi käsikirjoittajana. Ohjaajan pestejä Daves sai vuodesta 1943 lähtien, ja esikoisena syntyi sotaelokuva Tavoitteena Tokio (Destination Tokyo). Daves muistetaan 40-luvun noir-elokuvista Punainen talo (The Red House, 1947) ja Pimeä käytävä (The Dark Passage, 1947). Sittemmin hän niitti mainetta ennen kaikkea lännenelokuvillaan. Nyt bluray-muodossa on saatavissa ohjaajan ehkä hienoin western Katkaistu nuoli (The Broken Arrow, 1950). On pakko sanoa heti kärkeen, että tämä elokuva jos mikä sopii teräväpiirtomuotoon. Katkaistu nuoli toimii visuaalisesti erinomaisesti, kuten moni myöhempikin Davesin western. Katkaistu nuoli merkitsi James Stewartille paluuta lännenelokuvaan vuoden 1939 jälkeen. Tosin ensi-iltaan ehti hieman aiemmin Anthony Mannin Winchester ’73 – kohtalon ase (Winchester ’73, 1950).
Katkaistu nuoli alkaa James Stewartin tunnistettavalla äänellä. Myöhemminkin tarinassa kertoja palaa, mutta alun sanoilla on olennainen merkitys: ”This is the story of a land, of the people who lived on it in the year 1870, and of a man whose name was Cochise. He was an Indian – leader of the Chiricahua Apache tribe. I was involved in the story and what I have to tell happened exactly as you'll see it – the only change will be that when the Apaches speak, they will speak in our language. What took place is part of the history of Arizona and it began for me here where you see me riding.” Vaikka päähenkilö vakuuttaa kertovansa historiasta mahdollisimman tarkasti, tarina asettuu metatasolle, kun alaviitteenomaisesti kertoja viittaa intiaanien puheeseen, joka on ”in our language”. Katkaistu nuoli pohjautuu historiallisiin tapahtumiin, mutta tätä ei erityisesti alleviivata, vaan katsojan täytyy itse tunnistaa, mistä on kyse. Aikalaiskatsojalle se ei ole ollut ongelma, sillä Katkaistu nuoli perustui Elliott Arnoldin vuonna 1947 julkaisemaan romaaniin Blood Brother, jossa käsiteltiin Tom Jeffordsin ja apassipäällikkö Cochisen ystävyyttä. Elokuvan alussa Jeffords (James Stewart) törmää haavoittuneeseen intiaaniin ja auttaa tätä, mitä muut valkoiset pitävät kummallisena, luopiomaisena. Alusta lähtien on selvää, että Katkaistu nuoli käsittelee intiaanien näkökulmaa vahvemmin kuin monet muut aikakauden westernit.
Katkaistun nuolen historiallisena taustana on rauha, jonka Cochise solmi kenraali Oliver O. Howardin kanssa vuonna 1872. Elokuvan vaikuttavuus on siinä kompleksisuudessa, jolla se rauhan teemaa käsittelee. Cochise (vakuuttava Jeff Chandler) näyttäytyy Davesin tulkinnassa melkein aatelisena: hän on kunnian mies, joka pitää sanansa kaikissa olosuhteissa. Poliittisen tilanteen kuvaus tuo mieleen monet myöhemmät historian hetket. Kummallakin puolella rintamaa on omiin vakaumuksiinsa pitäytyviä jääräpäitä, jotka käyvät yksinäistä sissisotaansa rauhanpyrkimyksiä vastaan. Daves ei kuvaa kumpaakaan osapuolta puhtoisena, mutta hän antaa sijaa Jeffordsin ja Cochisen syvenevälle ystävyydelle, joka saa kestämään myös oman puolen vääryydet.
Katkaistu nuoli ei ole eikä pyri olemaan etnografisen tarkka kuvaus intiaanikulttuureista: rituaalien kuvauksen kautta Daves kuitenkin rakentaa kuvaa toiseudesta, jonka ymmärtämistä Jeffords haluaa yrittää. Minuun teki vaikutuksen se tapa, jolla elokuva yhdistää shakespearelaisen tragedian elementit tarinaan. Päätös on murheellinen, vaikka rauha saavutetaankin. Liioittelu työntää pois ajatuksen siitä, että kyse olisi tarkasta historian kuvauksesta. Pikemminkin Katkaistu nuoli esittää laajemman puheenvuoron kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta ja rauhan mahdollisuudesta. Tuntuu siltä, että Katkaistu nuoli viittaa myös siihen sotaan, joka oli juuri jätetty taakse. Elokuvaa kuvattaessa vuonna 1949 toisen maailmansodan päättymisestä oli kulunut vain neljä vuotta. Tom Jeffordsin katkeruus sotaa kohtaan on varmasti tuntunut aikalaisista perustellulta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti