
Taistelu Turussa -elokuva ei kerro vain historiasta poissa olevana maailmana vaan myös nykypäivästä – ja juuri tämä tekee elokuvasta koskettavan. Historiallisen tarkastelun ohessa kerrotaan tämän päivän aktivisteista, talonvaltaajista, jotka yrittävät saada kaupungilta sijan autonomiselle kulttuurikeskukselle. Elokuvan kerronnallisessa maailmassa tämä idealismi yhdistyy menneen käsittelyyn: ehkä aiemmatkin sukupolvet olisivat saaneet aikaan enemmän, jos olisi ollut rohkeutta tarttua asioihin voimakkaammin. Jouko Aaltonen korosti keskustelussa sitä, miten sukupolvet eivät useinkaan tunne toistensa ajattelua. Tämän päivän aktivistit eivät välttämättä ole perillä siitä, mitä edellisen sukupolven nuoret tekivät, ja samalla kokemukset eivät siirry eteenpäin. Herää kysymys: eikö juuri tätä varten tarvita sellaisia taideteoksia kuin Taistelu Turusta on, teoksia, jotka punovat yhteen historian ja nykypäivän ja tekevät tietoisiksi siitä, millaisia jännitteitä kaupunkitilassa on ollut ja on yhä.
Elokuvan jälkeen jäin paljon pohtimaan myös sitä, mitä kaupunki lopulta on. Mitä on se Turku, joka tuhosi itseään? Välillä kyse on hallinnollisesta järjestelmästä, joka tekee tietoisia ratkaisuja, välillä taas paikasta, joka sallii tontin omistajan toimet. Toisinaan kaupunki on passiivinen odottaja, joka ei tietoisesti pyri historiansa säilyttämiseen vaan antaa Phoenixin kaltaisten aarteiden tuhoutua omistajiensa käsissä. Mutta viime kädessä kaupungin pitäisi olla sen asujaimisto, joka ottaa kantaa ja vaikuttaa. Ehkä juuri tämä – mitä kaupunki on – vaatii vielä enemmän julkista keskustelua, jotta menneisyyden virheet voidaan välttää. Taistelu Turusta -elokuvan jälkeisessä paneelikeskustelussa tässä päästiin jo hyvään alkuun. Toivottavasti sille tulee jatkoa.
Taistelu Turusta on moniaineksinen kokonaisuus. Tuoreiden dokumentaaristen otosten lisäksi mukana on haastatteluja, vanhoja arkistofilmejä ja valokuvia. Kaupunkia on kuvattu myös yöllä, vailla asukkaitaan, näyttämönä, jossa taistelu on hetkeksi hiljentynyt. Tuhoutuneita kohteita esitellään hitailla kamera-ajoilla, joissa eteen sijoitetussa kehyksessä nähdään kadonnut maisema. Menneisyys ja nykypäivä ovat yhtä aikaa läsnä. Näistä kuvista tulee mieleen Sigmund Freudin teos Ahdistava kulttuurimme, jonka alussa Freud esittää huikean rinnastuksen: kuvitelkaa, että ihmismieli on kuin Rooman kaupunki, jossa kaikki menneisyyden kerrostumat ovat yhtä aikaa läsnä! Tavallaan näin on Turussakin. Tuhoutunut kaupunki on olemassa niin kauan kuin sen muisto elää, niin kauan kuin kuvat Phoenixin ja Nobelin talosta elävät asukkaiden mielessä. Vasta kun nuo kuvat hiipuvat mielestä, Turku on lopullisesti tuhoutunut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti