Alfred Hitchcockin jännityselokuvaa 39 askelta (The 39 Steps, 1935) kutsutaan usein ohjaajansa ensimmäiseksi mestariteokseksi. Tuntuu, että kameran käyttö on alusta lähtien luistavaa. Alun music hall -kohtaus on Hitchcockin tuotannon helmiä. Kamera vaeltaa yleisön keskuudessa ja vähitellen löytää päähenkilön, Richard Hannayn (Robert Donat). Nyt katsottuna huomio kiinnittyy myös elokuvan huumoriin. Varmasti Hitchcockista voisi kirjoittaa tutkimuksen komediaohjaajana, mutta Hollywoodissa komediallisuus jäi sittenkin pieneen rooliin, jännityksen suolaksi. Toki Yhdysvalloissa valmistui harvemmin esitetty komedia Herra ja rouva Smith (Mr. and Mrs. Smith, 1941), mutta silti 39 askelta ujuttaa taitavasti yhteen jännitystä ja huumoria, alusta loppuun. Hitchcock antaa tarinalle melkein screwball-komediamaisia piirteitä kuvatessaan Hannayn seikkailua Skotlannissa nuoren naisen, Pamelan (Madeleine Carroll), kanssa.
Julkaisimme lokakuussa John Buchanin romaanin, johon Hitchcockin elokuva perustuu. Kun Buchanin 1910-luvulla ilmestynyt jännäri kohdistaa pelot suoraan saksalaisiin, elokuvassa salaliiton kytkennät ulkovaltoihin jäävät lopulta mainitsematta, vaikka epäilemättä vuoden 1935 katsojat osasivatkin vetää oikeat johtopäätökset. Hitchcockin elokuvan lisäystä on myös alun ja lopun music hall, joka toimii ratkaisun näyttämönä. Buchanin romaanissa loppukohtaus sijoittuu meren rannalle, jossa salajärjestön nimi, 39 askelta, saa selityksensä. Hitchcockin elokuvassa se taitaa jäädä arvoitukseksi. Buchanilla askeleet ovat pikemminkin askelmia!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti