Rooma-kurssin viimeinen päivä oli pitkä. Aluksi oli vuorossa kirkkoja: Santa Maria della Vittoria, San Carlo alle Quattro Fontane, Sant'Andrea al Quirinale. Kurkistimme Palazzo Barberinin kuuluisia portaikkoja, toinen Berninin, toinen Borrominin käsialaa. Pysähdyimme Via Rasellalla, jossa partisaanit tekivät kohtalokkaan iskunsa saksalaisia vastaan maaliskuussa 1944. Berninin suihkulähteiden ja Santa Maria della Concezionen jälkeen patikoimme Via Venetoa pitkin Borghesen puistoon ja galleriaan. Kävely päättyi Piazza del Popololle, jonka laidalla sijaitsevassa kirkossa on Caravaggion lisäksi hienoja Pinturicchion teoksia. Illan lopuksi Jussi Hanska piti meille vielä luennon Umbriasta.
Päivän retkistä voisi nostaa esiin paljonkin. Borghesen galleriassa ylitse muiden ovat tietenkin Berninin veistokset, joita voisi taivastella loputtomiin. Kuinka höyhenenkevyeltä marmori voi tuntua! Pienenä yksityiskohtana pistivät silmään Berninin pystit rahoittajastaan Scipione Borghesestä. Kummassakin yksi nappi on jäänyt puolitiehen. Viittaisiko se kardinaalin boheemiuteen?
Pinakoteekin puolella on monta klassikkoa, Tizianon Maallisesta ja taivaallisesta rakkaudesta Rafaelin Nuoreen naiseen ja yksisarviseen. Nyt mieleen jäivät erityisesti kaksi Giozanni Antonio Bazzin eli Il Sodoman (1477–1549) maalausta. Sodoma oli 1500-luvun alun Sienan johtavia taiteilijoita, mutta samalla hän oli arvoituksellinen hahmo, jonka jälkimaineeseen Giorgio Vasarin kuvaus Taiteilijaelämäkerroissa on merkittävästi vaikuttanut. Vasarin luonnehti Sodomaa eksentrikoksi, joka pukeutui oudosti, kokosi kotiinsa eläimiä eräänlaiseksi Nooan arkiksi ja jonka ympärillä parveili nuorukaisia ”enemmän kuin oli soveliasta”. Aikalaislähteissä Sodoman lempinimen kirjoitusasu vaihtelee, eikä yhteys sodomiaan välttämättä ole selvä. Roomassa Sodoman hienoimpia töitä ovat Villa Farnesinan freskot, jotka kuvaavat Aleksanteri Suuren ja Roksanen häitä. Borghesen galleriassa on kaksi Sodoman työtä. Pyhä perhe on intiimi, ja huomio kiinnittyy Neitsyt Marian katseeseen ja Jeesuksen käteen, joka ojentuu kohti Joosefia. Toinen teos on Pietà, tumma ja surullinen kuva, joka näyttää sijoittuvan ristin juurelle ja jossa on nähty Michelangelon Pietàn vaikutusta.
1. joulukuuta 2011
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti