
Elokuvan herkullisin jakso sijoittuu oopperataloon. Vastustuksesta huolimatta Sopranelli joutuu ensin esiintymään kevyessä musiikkinäytelmässä, jonka aikana Michel kuhertelee rakastettunsa Béatricen (Annabella) kanssa kulisseissa. Varsinainen paukku on kuitenkin vakavampi teos La Bohème, joka ei ole Puccinin tai Leoncavallon boheemielämän kuvaus: teoksen fiktiivinen säveltäjä on S. Bernardini, ja nähtävästi oopperaparodia on kirvonnut säveltäjä Georges Van Parys'n kynästä. Samaan aikaan kun lavalla taistellaan elämästä ja kuolemasta, Michel ja Prosper kamppailevat oopperan kuoroon naamioituneina vanhasta samettitakista. Eipä aikaakaan, kun kamppailu takista saa amerikkalaisen jalkapallo-ottelun piirteitä. Kohtaus tuo mieleen Harold Lloydin elokuvan Keltanokka (The Freshman, 1925).
Miljoonalla on kehyskertomus, joka jo alussa paljastaa, että tarina päättyy onnellisesti. Elokuvan alussa liikkuva kamera liitää pienois-Pariisin yllä ja sukeltaa lopulta taloon, jossa vietetään ilojuhlaa. Lopussa onnelliset jatkavat tanssiaan miljönäärin johdolla. Alun kuvat tuovat mieleen Clairin keskeisen aseman Pariisin elokuvallistajana: poeettinen Pariisi syntyy kulisseista, sadunomaisista lavasteista.
Miljoona syntyi talouslaman keskellä. Se on rahan fantasia samaan tapaan kuin 1930-luvun alun yhdysvaltalaiset backstage-musikaalit. René Clairin tulkinnassa rahan tuoma ilo on kuitenkin jaettua, sosiaalista. Juuri se viehättää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti