Elokuvan päähenkilö on nuori Ethan Kopek (Taron Egerton), jonka tyttöystävä Nora Parisi (Sofia Carson) on raskaana. Ethan on hakeutunut töihin lentokentälle, jossa Norakin työskentelee ja haluaisi menestyä. Lopulta Ethan saa mahdollisuuden ja pääsee valvomaan matkalaukkujen sisältöä lentokentän turvatarkatukseen. En heti muista elokuvaa, jossa näin pitkä jakso sijoittuisi läpivalaisulaitteen monitorin ääreen. Epäonnekseen Ethan joutuu yhtäkkiä kiristyksen kohteeksi: hänen on päästettävä matkalaukku läpi, muutoin Noralle käy huonosti. Carry-On tuo mieleen Collet-Serran aiemmat elokuvat, jotka myös koettelivat uskottavuuden rajoja. Elokuvan manipulaattori on novitshokia kuljettava matkailija (Jason Bateman), jota tarinassa ei lopulta nimetä. Ethanin ja matkailijan kamppailu kulminoituu matkalaukkuja kuljettavien liukuhihnojen sokkeloissa, ja hämmästyttävää on, ettei työntekijöitä näy mailla eikä halmeilla. Taitoa Collet-Serralla ehdottomasti on, ja monet kohtaukset ovat ohjauksellisesti näppäriä.
Jäin vielä miettimään Carry-On-elokuvan poliittista kontekstia. Venäläinen hermomyrkky on tarinan ytimessä, ja se paljastetaan jo alussa, vaikkakin Los Angelesin poliisi joutuu googlaamaan pitkään selvittääkseen, mistä on kyse. Elokuvan lopussa kerrotaan, että hermomyrkky on tarkoitettu aseeksi rauhanaatetta ajavan kongressiedustajan eliminoimiseksi. Toimelias Ethan pelastaa siis oman maansa poliitikon, eikä elokuva käsittääkseni viittaa mitenkään siihen, miten novitshok on päätynyt rikollisiin käsiin. Silti hermomyrkky näyttäytyy epämääräisenä, määrittelemättömänä uhkana, joka luikertelee kaikkien turvajärjestelmien läpi. Turvateknologia ei lopulta näyttäydy ratkaisijana: avainroolissa on ordinary guy, joka puolustaa perhettään ja ehkä tietämättään myös isänmaataan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti