Anatole Litvakin ”Cette vieille canaille” (1933) ei ole saanut
ensi-iltaa Suomessa, mutta se voitaisiin kääntää ”Tuo vanha lurjus”.
Fernand Nozièren näytelmään perustuva draama on paljon vakavampi kuin nimi
antaisi olettaa, ja ehkä jo epäselvä nimeäminen on vaikuttanut siihen, että
Litvakin uralla ”Cette vieille canaille”on selvästi unohdetuimpia
teoksia. Se on julkaistu VHS-kasettina vuonna 1997, mutta dvd-julkaisu on
jäänyt tekemättä. Elokuva kannattaa kuitenkin katsoa, jos mahdollisuus tulee.
Erityisen vaikuttava on tivoliin sijoitettu alkujakso, jossa Litvak esittelee
päähenkilönsä ja kuljettaa kameraa väkijoukon halki. Siinä on jotakin samaa
tenhoa kuin Paratiisin
lasten (Les enfants du paradis, 1945) aloituksessa. Loppua
kohden elokuvan jännite selvästi purkautuu, mutta aloitus on vangitseva.
”Cette vieille canaille” esittelee päähenkilönään kirurgi Guillaume
Vautier'n (Harry Baur). Aluksi ammatti ei ole katsojalle tuttu, ja tivolissa
Vautier laukoo ammuntakojussa pelottavan varmaotteisesti. Eipä aikaakaan, kun
tivolin naiset ajautuvat tappeluun, ja nuori Hélène (Alice Field) loukkaa
jalkansa. Vautier rientää apuun, ja draama käynnistyy. ”Cette vieille
canaille” osoittautuu vainoamiselokuvaksi: Vautier kaappaa Hélènen
itselleen ja vielä maksaa tämän äidille. Harry Baur tekee Vautier'n roolissa
erinomaisen suorituksen. Vuonna 1943 kuollut Baur ehti tämän jälkeen eiintyä
vielä muun muassa Jean Valjeanina Raymond Bernardin Kurjissa (Les
misérables, 1934), Herodeksena Julien Duvivierin Golgathassa (Golgatha,
1935), ja Beethovenina Abel Gancen elokuvassa Beethovenin suuri rakkaus
(Un grand amour de Beethoven, 1936).
Vautier nai Hélènen, mutta tarina muuttuu kolmiodraamaksi, kun Hélènen suhde
nuoreen Jean Trapeauhon (Pierre Blanchar) käy intohimoiseksi. Jean ja Hélène
karkaavat matkalle, ja Litvak näyttää hengästyttävän kiertueen ympäri
Eurooppaa. Jean on trapetsitaiteilija, ja yllättävää kyllä alun ilmavan
kamerankäytön jälkeen Litvakin ote melkein hyytyy ratkaisevissa
sirkustempuissa. Jean loukkaantuu ja päätyy leikkauspöydälle Vautier'n
käsittelyyn. Viimeisissä kuvissa Vautier katoaa Hélène kainalossaa illan
hämärään.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti