Gold in New Frisco alkaa kuvilla, jotka on vuorenvarmasti kuvattu Baijerin alppien tuntumassa. Elokuva rakentaa mielikuvaa Kanadan jylhistä maisemista kotoisin konstein, ja päähenkilö Frank Norton (Hans Söhnker) ratsastaa kaukaisuudesta kameran etualaan. Muukalaisen saapuminen yhteisöön on klassisen westernin tunnusmerkkejä, ja tällä myyttisellä tilanteella alkaa myös unohtunut saksalaiswestern. Tarina on sinänsä ovela. Norton on kostamassa isänsä kärsimiä vääryyksiä ja hankkii kaupungin läheltä köyhän maatilkun. Eipä aikakaan, kun syntyy käsitys, että Nortonin tiluksilta löytyy kultaa, ja Norton myy omistuksensa kalliiseen hintaan pankkiirille, joka muinoin oli jymäyttänyt isä-Nortonia. Tarinan päätteeksi sankari intergroituu yhteisöön. Vaikka lännenelokuva on puettu veijarimaiseen kaapuun, sen kritiikki ”pankkialaa” kohtaan palveli epäilemättä natsi-Saksan ideologisia päämääriä. Jos tätä vertaa aiempaan saksalaiseen westerniin Kalifornian keisari, on selvää, että Gold in New Frisco on huomattavasti myötäsukaisempi vallitsevalle ideologialle.
Elokuvan lopussa hämmästyttävintä on se, että yhtäkkiä katsoja hoksaa tarinan sijoittuvan nykyhetkeen. Sopimusta allekirjoitettaessa vilahtaa vuosi 1938 (mikäli Baijerin murteesta oikein ymmärsin) ja loppukohtaukseen kurvataan autolla, joka ei tosin ole aivan viimeisintä mallia. En muista nähneeni tällaista lopetusta 1930-luvun amerikkalaisissa westerneissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti