
Mutta silti: Wagnerin idealismi on sellaista, ettei sitä pysty muuttamaan toiseksi. Tuloksena on kaksinaisuus, jossa teos puhuu samanaikaisesti kahdella tasolla, mutta sehän sinänsä sopii. Toisalta olisi yksinkertaistusta kuvata Lohengrinia vain ihmesaduksi. Oikeastaan Wagner käsittelee tässä, niin kuin monissa muissakin teoksissaan, ihmissuhteita: parhaimmillaan teos on punoessaan yhteen Lohengrinin ja Elsan sanailua, epäilyksiä ja odotuksia.
Sunnuntain esityksessä Kirsi Tiihonen esitti Elsansa toipilaana, mutta ihmeen hienosti hän suoriutui. Jukka Rasilainen oli vakuuttava Telramund ja Helen Lokuta loistava Ortrud. Jaakko Ryhänen pystyi tulkitsemaan Henrik Linnustajan vakuuttavasti, vaikka saikin istua koko oopperan rullatuolissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti