31. lokakuuta 2012

Mainz: Nasareeneja ja Reinin romantiikkaa

Memory Boxes: Cultural Transfer in Europe 1500–2000 -hanke kokoontui Mainzissa 29.–31.10.2012. Seminaarit kestivät luonnontieteellisen tiedekunnan ylimmässä kerroksessa iltahämärään asti, mutta hanke meni taas harppauksin eteenpäin. Onneksi jäi aikaa käydä Landesmuseumissa, jossa ei aiemmilla reissuilla ole tullut käytyä. Museossa oli erikoisnäyttely nasareeneista, saksalaisesta taiteilijaryhmästä, joka 1800-luvun alussa ammensi vaikutteita keskiajan ja renessanssiajan italialaisesta taiteesta ja pyrki kuvaamaan ennen kaikkea uskonnollisia aiheita. Nasareeni oli alunperin pilkkanimi ja viittasi Roomassa Sant'Isidoron luostarissa 1810-luvulla työskennelleen saksalaisen taiteilijayhteisön, Lukasbundin, jäseniin. Suuntaus liittyi Ranskan suuren vallankumouksen jälkeiseen katoliseen konservatismiin, mutta toisaalta se oli vastaliike myös järjestäytymässä olevalle taiteilijakoulutukselle.

Näyttelystä jäi mieleen monta hienoa kuvaa, varsinkin Johann Adolf Lasinskyn Wallfahrt zur Ausstellung des Heiligen Rocks in Trier 1844 vuodelta 1847. Trieriin taivalsi kymmeniä tuhansia pyhiinvaeltajia katsomaan paikallista pyhäinjäännöstä, Kristiuksen viittaa – ja, kiinnostavaa kyllä, vaikka elettiin vallankumousaikaa, tämä uskonnollinen vaellus tuli Vormärzin ajan suurimmaksi kansanliikkeeksi Saksassa.

Landesmuseumin perusnäyttely oli kiinnostava, vaikkei siellä kovin tunnettuja teoksia ollutkaan. Tai ehkä se oli juuri siksi kiinnostava. Aikakausittain etenevää näyttelyä oli pyritty elävöittämään interiöörein ja hands on -osioin. Ajauduin etsimään täältäkin saksalaista romantiikkaa, ja mieleen jäivät erityisesti mainzilaiset veljekset Caspar ja Georg Schneider, joiden maalaukset rakensivat melkein arkadisen kuvan Reinin rannoista.

Peruskokoelmasta löytyi myös Lasinskyn varhaisempi työ Idar-Oberstein mit Felsenkirche vuodelta 1834. Oikeassa alalaidassa paimen on kohottanut torvensa kutsuakseen joen yli kahlaavia lehmiä, ja katsoja voi melkein kuulla jylhän maiseman luoman kaikuefektin.

Ei kommentteja: