Douglas Sirk, alunperin Detlef Sierck, teki pitkän uran ja aloitti ohjaajan työnsä Saksassa vuonna 1934. Yhdysvalloissa hänen ensimmäinen kreditoitu ohjauksensa oli Hitler's Madman vuodelta 1943. Mutta epäilemättä Sirkin ensimmäisiä täysosumia Hollywoodissa oli vuonna 1947 valmistunut film noir Nimetön uhkaus (Lured), jota on Suomessa esitetty myös nimellä Tyttöjä kadoksissa. Päähenkilönä on tanssija Sandra Carpenter (Lucille Ball), jonka ystävä katoaa. Vähitellen paljastuu, että Lontoossa häärii Charles Baudelairen Pahan kukista inspiraatiota ammentava sarjamurhaaja. Sandra päätyy lopulta Scotland Yardin palvelukseen, etsiväksi, joka alkaa systemaattisesti käydä läpi sanomalehtien kontakti-ilmoituksia. Eteen osuu monenlaisia ekstentrikkoja, joista epäilemättä vaikuttavin on Charles van Druten (Boris Karloff), joka elää kuvitteellisessa vuosisadan vaihteen maailmassa. Karloffin rooli on lyhyt mutta sitäkin vaikuttavampi. Olen tuskin ilonpilaaja, kun paljastan, ettei aristokraattinen van Druten ole oikea sarjamurhaaja, muuten vain hullu, mutta tämän katsoja kyllä aavistaa alusta pitäen. Elokuvan roolisuorituksista voi mainita George Sandersin esittämän playboy Robert Flemingin, johon Sandra ihastuu, ja tietenkin Charles Coburnin ikuistaman Scotland Yardin tarkastaja Harley Templen.
Tuottaja Hunt Stromberg oli muuten tehnyt juuri Hedy Lamarrin kanssa hienoa yhteistyötä elokuvissa Paholaisen tytär (Strange Woman, 1946) ja Häväisty nainen (Dishonored Lady, 1947). Edellinen oli Edgar G. Ulmerin, jälkimmäinen Robert Stevensonin ohjaus. Häväistyssä naisessa Douglas Sirk oli myös kreditoimattomasti mukana.
Douglas Sirk on jäänyt Hollywood-historiaan melodraaman mestarina, mutta Nimetön uhkaus on ehdottomasti film noirin kanonisoimaton helmi, jossa moni asia on kohdallaan. Lucille Ball on aktiivisena keskushenkilönä erinomainen, ja myös yllätyksellisyys pitää otteessaan loppuun asti.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti