Orson Wellesin käsikirjoittama, ohjaama ja tuottama Nainen Shanghaista (The Lady from Shanghai, 1947) päättyy tyhjään kiinalaiseen huvipuistoon, ja peilisalin heijastumia kertaavat still-kuvat kuuluvat elokuvahistorioiden vakiokuvastoon. Ilman loisteliasta päätöstä elokuva ontuisi: kaikki on lumetta niin kuin vääristelevien peilien kuvajaiset. Silti nautittavinta on kertojan ääni, joka päättyy kuuluisiin sanoihin: ”Maybe I’ll live so long that I’ll forget her. Maybe I’ll die trying.” Hämmentävää on se taito, jolla alussa kertojan ääni välillä sulautuu elokuvan dialogiin, välillä taas erkanee siitä. En muista mitään vastaavaa. Mutta silti: useimmissa Orson Wellesin elokuvissa on visuaalista briljeerausta, suunnitelmallisuutta, joka syö uskottavuutta. Miten Welles voisi olla uskottavasti irlantilainen henkilöhahmo?
Moni yksityiskohta askarruttaa jälkeenpäin, mutta ehkä ne voi selittää sillä, että Welles tarkoittikin teoksensa film noir -elokuvien parodiaksi. Esimerkiksi voi ottaa kommentin siihen, etteivät naiset Hollywoodin rikoselokuvissa hikoile: Elsa Bannisterin (Rita Hayworthin) kasvot säilyvät tyynen puuteroituna samaan aikaan, kun Arthur Bannister (Everett Sloane), Grisby (Glenn Anders) ja Broome (Ted de Corsia) kylpevät hiestä Meksikon paahtavan auringon alla. Tämän voi tietysti tulkita taiteellisen kokonaisuuden osana, sillä Elsa on vain kuvajainen, mutta elokuva on varmasti myös tietoisen epäjatkuva.
Elokuvassa on vuosi 1947, ja merellä viihtyvä Michael O’Hara (Orson Welles) on Espanjan sisällissodassa ”murhannut” tasavaltalaisten puolesta. Miksi hän itse luonnehtii sotaansa murhaksi samaan aikaan, kun Bannister julistautuu Francon kannattajaksi? Mitä puolestaan Elsan kiinalaiskytkennät kertovat? Nainen Shanghaista on lopulta kiehtova siksi, että se on pelkkää elokuvallista kommentointia, täynnä kysymysmerkkejä ja arvoituksellisia heittoja.
Tarinan mukaan tuottaja Harry Cohn lupasi tuhat dollaria sille, joka pystyy kertomaan, mistä on kyse. Ohjaaja itsekään ei pystynyt vastaamaan tuottajan tarjoukseen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti