Vielä vähän aikaa sitten olin sitä mieltä, että teräväpiirtoteknologian sijasta hankin uudet silmälasit. Jälkimmäinen olisi tietysti ollut järkevää joka tapauksessa. Viimeisen vuoden aikana teräväpiirtoprojektorien hinnat ovat kuitenkin laskeneet samalle tasolle, jossa perinteiset projektorit olivat viisi vuotta sitten ja elokuvafanaatikolle kiusaus on yksinkertaisesti liikaa. Olisi erittäin kiinnostavaa kerätä nyt tarkempaa tietoa siitä, miten Blu-ray-markkinat kehittyvät. Millaiset elokuvat, tekijät ja lajityypit teollisuus tulkitsee teräväpiirron airueiksi? Millaisten teosten katsotaan parhaiten edustavan niitä uusia ominaisuuksia, joita teräväpiirto tuo tullessaan? Mitä tämä kertoo elokuvakäsityksestä?
Verkkopalvelu Blu-ray.com on omistautunut seuraamaan alan kehitystä, ja listaa tunnollisesti markkinoille tulevat uutuudet. Sivuston lajityyppiluokittelun perusteita on vaikea arvioida, mutta selviä eroja on siinä, millaisia elokuvia tähän mennessä on tuotettu. Esimerkiksi trillereitä on markkinoilla 1862, actionia 1723 ja seikkailua 1070 nimikettä, kun taas musikaaleja on vain 158, lännenelokuvia 85 ja film noiria 8 nimikettä. Tilannetta voisi varmasti verrata aiempiin teknologiin muutoksiin. Kun technicolor-värijärjestelmä alkoi yleistyä 1930-luvulla, värikkyyttä pyrittiin demonstroimaan musikaaleissa, fantasioissa ja animaatioissa. Nyt teräväpiirtoteknologia on osa kotiteatteribuumia, johon kuuluu myös äänentoiso. Parhaiten kuvan ja äänen kokonaisuutta on korostettu uusissa elokuvissa, ja varmaankin suurin osa Blu-ray-elokuvista on viime vuosien tuotantoa. Silti vanhojakin teoksia löytyy. Ostin Ranskan amazonista kaksi Vincente Minnellin elokuva Amerikkalainen Pariisissa (1951) ja Gigi (1958). Ranskalaiset ovat jo aloittaneet myös omien klassikkojensa uudelleen skannauksen: myytävänä ovat mm. Francois Truffaut’n 400 kepposta ja Robert Hosseinin Kurjat.
Vaikka lännenelokuvia on markkinoilla vähän, silmiin osui Näin valloitettiin Villi Länsi (How the West Was Won, 1962), joka oli aikanaan mittavin Cinerama-elokuva. Cinerama toteutettiin kolmella kameralla ja esitettiin kolmella projektorilla. Monumentaalista westerniä on ollut oikeastaan mahdotonta esittää televisiossa, mutta nyt uutta teknologiaa on käytetty vanhan laajakangasformaatin esillepanossa. Itse asiassa Näin valloitettiin Villi Länsi -elokuvan kotelo sisälsi kaksi levyä, joista toisella teos oli muovattu antamaan Cineraman vaikutelma: kuva kaartuu, kapenee keskeltä ja antaa kolmiulotteisen vaikutelman.
Blu-ray-markkinoita tutkaillessa ilmeni, että kaikenlaista mielenkiintoista on jo julkaistu teräväpiirtomuodossa. British Film Institute on aloittanut italialaisten elokuvien julkaisun ja tuonut jo myyntiin Antionionin Punaisen erämaan ja sarjan Pasolineja. Ruotsalaiset ovat tehneet erinomaisen teräväpiirtoversion Fannyn ja Alexanderin elokuvateatteriversiosta. Monta klassikkoa on jo hyllyssä, mutta juhannuksen lähestyessä olohuoneen pimentäminen tuntuu yhä vaikeammalta...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti