Hairsprayn vahvuuksia on se, että ohjaaja Adam Shankman on myös koreografi. Hän on suunnitellut tanssikohtaukset, ja elokuva toimiikin hyvin jo ensimmäisessä kohtauksessa. Aloituslaulu ”Good Morning Baltimore” alkaa vauhdikkaasti ja introdusoi päähenkilön Tracy Turnbladin (Nikki Blonsky). Tuota pikaa katsoja tutustuu myös Tracyn äitiin Ednaan (John Travolta) ja isään Wilburiin (Christopher Walken). Paikallisen tv:n pop-ohjelma vetää Tracyä puoleensa, ja hän päätyy lopulta itsekin estradille.
Hairspraytä katsoessa tulee mieleen Richard Dyerin artikkeli ”Entertainment and Utopia”. Dyer argumentoi viihteen eskapismia vastaan ja ehdotti, että myös viihteellä voi olla yhteiskunnallisia, utooppisia sisältöjä. Esimerkkinä hän analysoi musikaaleja, jotka esittivät yltäkylläisen, energisen maailman ja yhteisön, jossa ihmissuhteet olivat välittömiä ja intensiivisiä. Hairsprayn esittämä vuoden 1962 Baltimore näyttäytyy tällaisena maailmana: sen sosiaaliset jännitteet ratkeavat musikaalin energisyyden imussa, ja elokuvan lopussa etnisen segregaation välinen kuilu on hetkeksi ylitetty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti