
Sundownissa tapahtumat tuntuvat etenevän reaaliaikaisesti. Replikoinnissa vilahtaakin arvio siitä, että syntyvä selkkaus kestää ”tunnin”, mikä sopii hyvin yhteen elokuvan keston kanssa. Allison keskeyttää hääseremoniat mutta ei suorita kostoaan kirkon seinien sisällä: uhkauksen jälkeen hän vetäytyy läheiseen ruoka-aittaan odottamaan ratkaisua. Sundown osoittautuu tyypilliseksi Villin Lännen korruptoituneeksi kyläksi, jonka sheriffi Swede Hansen (Andrew Duggan) on vain isäntänsä kätyri. Tämä kaikki on lopulta arvattavaa eikä kovin yllätyksellistä. Silti Rajaseudun kostaja onnistuu hätkähdyttämään. Bart Allison on sisällissodan veteraani, jonka traumana on vaimon itsemurha. Syyllisenä hän pitää Tate Kimbrough'ta. Boetticher riisuu myös Kimbourgh'n stereotyyppisestä roolistaan näyttäessään hänet pelokkaana, kädet täristen, ennen viimeistä kohtaamista. Mustavalkoinen asetelma monimutkaistuu muutoinkin. Allisonin kuva menneestä on illuusio, kuten Sam hyvin tietää, ja kosto on oikeastaan vain Allisonin tapa torjua menneisyys. Viimeisessä kohtauksessa verikosto ei toteudu, sillä Allison ymmärtää, ettei hän voi päästä eroon traumastaan tappamisen kautta, ja Kimbrough, joka paljastuu säälittäväksi ihmispoloksi, saa lähteä kaupungista. Vielä säälittävämpi on Bart Allison, joka niin ikään lähtee. Jos elokuvan alussa Sam tuli noutamaan Bartia hevosen kanssa, nyt – Samin kuoltua – Bart on vielä yksinäisempi ja häipyy mukanaan hevonen, jolla ei enää ole ratsastajaa. Fred Zinnemannin Sheriffiä (High Noon, 1952) Rajaseudun kostaja muistuttaa siinä mielessä, että voittaja on kaupunkiyhteisö, joka asettuu oikeudenmukaisuuden puolelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti