
Tänä keväänä Suomen Kansallisooppera on ensi kertaa esittänyt kokonaisuudessaan Giacomo Puccinin kolmesta pienoisoopperasta koostuvan triptyykin
Il trittico. Ensi-ilta oli 13. toukokuuta. Triptyykin osista
Il tabarro ja
Gianni Schicchi on aiemmin nähty erillisinä, mutta
Suor Angelica - ja itse kokonaisuus - nähtiin nyt ensi kertaa Kansallisoopperan lavalla. Puccinilla on ollut väljästi Danten
Jumalaiseen näytelmään perustuva ajatus siitä, että
Suor Angelica edustaisi kiirastulta,
Il tabarro helvettiä ja
Gianni Schicchi paratiisia. Lähtökohta on tietysti ironinen siinä mielessä, että
Gianni Schicchissä Gianni tekee petoksen taatakseen tyttärelleen onnen - ja antautuu siis itse helvetin tulien armoille. Ville Saukkosen ohjauksessa Gianni (Robert de Candia) tuleekin loppukohtauksessa lavalle palomiehen asuun sonnustautuneena, valmiina ottamaan vastaan infernaaliset lieskat samaan aikaan kun rakastavaiset Lauretta (Marjukka Tepponen) ja Rinuccio (Tuomas Katajala) haaveilevat Firenzestä. Tepponen ja Katajala olivat muuten erinomainen pari, jopa siinä määrin, että olisin mielelläni ottanut romantiikan sataprosenttisena ja jättänyt duomon kupolin ohi liitävän sarkastisen enkelin pois.
Yhtä seikkaa jäin ihmettelemään: usein
Il tritticoa esitetään niin, että
Il tabarro on ensimmäisenä ja
Suor Angelica toisena. Tämä olisi Dante-yhteyden takia loogista, sillä helvettiinhän Dante ja Vergiliuskin ensimmäisenä astuvat. Toisaalta Katariina Lahden ohjaus
Il tabarrosta on niin raju, että se olisi ensimmäisenä numerona vienyt pohjan hauraalta nunnaluostarioopperalta.
Il tabarrossa Michelen roolin lauloi vakuuttavasti Hannu Niemelä, Giorgettan Elisabet Strid ja Luigin Mikhail Agafonov. Hyytävässä loppukohtauksessa Michele kätkee surmaamansa Luigin viittansa (
il tabarro) alle.
Ensimmäisenä nähtävän
Suor Angelican on ohjannut Johanna Freundlich ja nimiroolin esittää komeaääninen Olga Romanko. Myös Freundlichin ohjaus mielestäni onnistuu, ja sydämenmuotoisessa puussa majaileva Neitsyt Maria on vaikuttava ilmestys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti