20. marraskuuta 2016

Kovanaama (1954)

Aarne Tarkaksen käsikirjoittama ja ohjaama Kovanaama (1954) rakentuu Lasse Pöystin tähteyden varaan, mikä käy ilmi jo elokuvan alkumetreillä. Pöystin esittämä toimittaja Esko Pekuri istuu aamuyön tunteina odottamassa Uuden Suomen tuoreimman numeron ilmestymistä painokoneesta. Alku tuo mieleen Matti Kassilan rikoskomedian Radio tekee murron (1951): molemmissa toimittaja äityy kokeilemaan laillisuuden ja laittomuuden rajaa. Kun Kassilan Toivo Teräsvuori (Hannes Häyrinen) murtautuu Helsingin taidemuseoon, Esko Pekuri asettuu vankilanjohtajan suostumuksella kalterien taakse tutustuakseen rikolliseen elämään. Molemmat elokuvat ovat rikoskomedioita, jotka ammentavat aikakauden film noir -tyylistä.

Kovanaamaa voi pitää epätasaisena, niin kuin monia muitakin Tarkaksen elokuvia, mutta varsinkin vankilakohtaus on loistava. Pekurin sellitoveri on kamreeri Uolevi Tiitinen (Tarmo Manni), jonka lymyilevää, uhkaavaa olemusta jaksaa katsoa useammankin kerran. Pekuri tekeytyy amerikansuomalaiseksi gangsteriksi Larry Petersiksi, joka murtaa kassakaappeja kuin säilyketölkkejä. Vankilan työhuoneessa odottaa kirjava joukko kotimaisia rikollisia, joita tulkitsevat muun muassa Jussi Jurkka, Åke Lindman, Heimo Lepistö ja Pentti Irjala. Minua huvittivat erityisesti vankien tekemät punontatyöt, kuten taka-alalla näkyvä kori, jonka kyljessä komeilee teksti San Remo! Eipä aikakaan, kun Säilyketölkki-Peters saa tehtäväkseen avustaa suomalaisia veljiään, ja loppukohtauksessa hän näyttelee kassakaapin murtamista yhdessä valokuvaajaystävänsä Evert Pinsiön (Pentti Viljanen) kanssa.

Myöhempien Tarkas-elokuvien tapaan Kovanaamassa on herkullisia pikkurooleja. Toivo Mäkelän tulkitsema sliipattu rikollisjohtaja Anders on  loistava karikatyyri, jonka huvittavuus on jo siinäkin, että laivassa majaa pitävä pomo istuu tyylikkäästi kirjoituspöytänsä takana. Rikollisen työ on toimistotyötä, mitäpä muuta. Samaan aikaan taustalla pikkukonna (Leo Jokela) puhdistaa veitsellä kynnenalustojaan. Andersin savukkeet tuntuvat tupruttavan savua luonnottoman runsaasti, epäilemättä siksi, että rikollisjoukon päämajaan on haluttu antaa leijuvan savun kautta film noir -tunnelmaa. Sivuosista pitää mainita vielä Heikki Savolaisen Hoppu ja Uljas Kandolinin ylimatruusi Terävä. Parivaljakko nähtiin sittemmin useissa Tarkas-komedioissa, ja tästä elokuvasta Kandolin sai miessivuosa-Jussin.

Ei kommentteja: