Katselimme muutama vuosi sitten ahkerasti Jules Dassinin (1911–2008) elokuvia. Ylirajaisen uran tehnyt ohjaaja rantautui Eurooppaan 1950-luvulla Hollywoodin kiihtyvän kommunismihysterian jaloista. Ranskassa hän ohjasi tunnetuimpiin elokuviinsa kuuluvan trillerin Rififi (Du Rififi chez les hommes, 1955), joka pitäisikin pian katsoa uudelleen! Ranskan lisäksi Dassinin elämän tärkeisiin kulttuuripiireihin kuului Kreikka, jossa hän vietti elämänsä viimeiset vuodet. Hän avioitui Melina Mercourin kanssa vuonna 1966 mutta oli tuntenut tämän jo 50-luvun puolivälistä lähtien. Mercouri esitti pääroolia vuonna 1960 valmistuneessa prototyyppisessä Kreikka-kuvauksessa Ei koskaan sunnuntaisin (Pote tin Kyriaki / Never on Sunday, 1960). Mercourin ympärille rakentui myös vuonna 1964 valmistunut Topkapi, jossa siirrytään Kreikasta Turkkiin. Topkapi nähtiin Suomen televisiossa kahteen kertaan 1970-luvun alussa, vuosina 1972 ja 1973, ja näin sen silloin 11- tai 12-vuotiaana. En enää pysty sanomaan, kummasta esityksestä oli kyse. Mustavalkoisessa televisiossa Topkapin räiskyvät värit jäivät näkemättä, mutta lapseen vauhdikas varkaustarina teki vaikutuksen.
Topkapi on murto- tai varkauselokuva niin kuin monia seuraajia saanut Rififi. Rikollisryhmän tekemät näyttävät varkaudet olivat muutoinkin tapetilla, ajatellaanpa vaikka Lewis Milestonen elokuvaa Kovat kaverit (Ocean’s 11, 1960) tai Basil Deardenin toimintakomediaa Pankkirosvojen kerho (The League of Gentlemen, 1960). Topkapin primus motor on Elizabeth Lipp (Melina Mercouri), joka vanhan ystävänsä Walter Harperin (Maximilian Schell) kanssa kokoaa ryhmän ryöstämään Topkapin palatsista sulttaani Mahmud I:n jalokivikoristeisen tikarin. Ryhmään liittyy mykkä akrobaatti Giulio (Gilles Ségal) ja voimamies Hans (Jess Hahn). Jälkimmäinen tosin loukkaantuu, ja hänen paikkansa nappaa brittiläinen onnenonkija Arthur Simpson (Peter Ustinov), jonka Turkin poliisi on vastikään pestannut vakoilijakseen. Varkauselokuvien tyypillisiin piirteisiin kuuluu ryhmän rituaalinen kokoaminen, ja Topkapissa tämä kestää jonkin aikaa. Mutta kun taiturimainen operaatio palatsissa alkaa, kerronta etenee rytmikkäästi. Kiinnostava kuriositetti on se, että ohjaajan poika, laulajana tunnetuksi tullut Joe Dassin esittää kiertelevää tivolityöntekijää Josephia, jonka tehtävä on kuljettaa tikari pois maasta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti