
Michel Bouquet'n esittämä Charles Masson murhaa ystävänsä vaimon, Lauran, Claude Chabrolin tinkimättömän rikoselokuvan alkukohtauksessa. Uuden aallon estetiikalle pyhittäytynyt historiografia unohtaa herkästi Chabrolin, joka teki työtään ”kaupallisten” lajityyppien, ennen muuta rikoselokuvan, parissa. Mutta
Vieras yöstä (Juste avant la nuit, 1971) on mestariteos, tarkkasilmäisempi tutkielma keskiluokan moraalista kuin Truffaut'n elokuvat. Keskiluokkainen moraali on niin järkähtämätön, että murhakin hyväksytään - jottei harmoninen illusio särkyisi. Charlesin puoliso (Stéphane Audran) osoittaa ymmärrystä miehensä ”hairahdusta” kohtaan, ja lopulta päättää miehensä päivät vain siksi, etteivät tämän tunnontuskat johtaisi murhan paljastumiseen ja kasvojen menetykseen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti