19. tammikuuta 2021
Laukaus äänifilmistudiossa (Der Schuß im Tonfilmatelier, 1930)
YLE Teema esitti hiljattain Alfred Zeislerin ohjaaman varhaisen saksalaisen äänielokuvan Laukaus äänifilmistudiossa (Der Schuß im Tonfilmatelier, 1930). Tästä on kiittäminen Babylon Berlin -sarjaa, sillä Volker Kutscher on tiettävästi saanut siitä inspiraatiota dekkareihinsa. Samaan aikaan kun on syytä olla iloinen jokaisesta tv-esitykseen päätyvästä 1930-luvun elokuvasta, olisi hienoa, jos joskus esitettäisiin aikakauden tuotantoa laajemminkin. Saksassa ja Itävallassa toteutettiin erinomaisia varhaisia äänielokuvia, joiden luovuudesta ja kekseliäisyydestä Laukaus äänifilmistudiossa antaa vain kalpean aavistuksen. Mieleen tulevat esimerkiksi Walter Reischin käsikirjoittamat ja Géza von Bolváryn ohjaamat huikeat komediat Mies vuokrattavana (Der Herr auf Bestellung, 1930) ja Kaksi sydäntä valssin tahdissa (Zwei Herzen im Dreiviertel-Takt, 1930), joissa musiikki ja nopea dialogi vetävät vastustamattomasti mukaansa ja joiden pitäisi olla varhaisen äänielokuvan klassikkoja.Zeislerin Laukaus äänifilmistudiossa on kiinnostava ennen kaikkea tapahtumaympäristönsä vuoksi. Murhadraama sijoittuu kokonaan äänielokuvastudioon, ja samalla elokuva tulee näyttäneeksi ne aineelliset puitteet ja ehdot, joiden sisällä elokuvia tehtiin. Kuvan ja äänen tallentaminen perustuivat eri teknologioihin, ja Laukaus äänifilmistudiossa paljastaa tämän hyvin. Ratkaisevaksi osoittautuvat ääninegatiivit, joiden leikkauspoistoista murhaajan ääni paljastuu. Myös nitraattifilmin tulenarkuus tulee mukaan draamaan... Kun vuoden 1930 ääniteknologian kankeutta katsoo, ei voi kuin arvostaa Géza von Bolváryn samana vuonna tekemien vauhdikkaiden elokuvien luistavuutta. Jos Laukaus äänifilmistudiossa -elokuvaa ajatellaan, ehkäpä tarinan jäyhät komisariot, kriminaalineuvos Holzknecht (Ernst Stahl-Nachbaur) ja rikoskomisario Möller (Alfred Beierle), osoittavat suuntaa tulevien saksalaisten audiovisioiden poliisihahmoille. Kiinnostavia ovat myös äänielokuvastudion ammattinimikkeet: suosikkini olivat Oberbeleuchter ja Tonmeister.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti