
Lahtisen Anu järjesti Buster Keaton -lyhytelokuvien illan. Tilaisuuden alun kaappasi oikeastaan Fatty Arbuckle, sillä katsoimme Keatonin ensimmäisiä esiintymisiä Fattyn kaksikelaisisa lyhäreissä.
The Butcher Boy (1917),
Coney Island (1917),
Good Night, Nurse! (1918) ja
The Garage (1920) olivat kaikki luistavia komedioita. Hätkähdyttäviä ne olivat siinä mielessä, että kaikissa elokuvissa Fattyn persoonaan liittyi lapsenomainen seksuaalisuus. Ristiinpukeutuminen oli ainakin tässä otannassa Fattyn vahva tavaramerkki:
Coney Islandissa hän tunkeutuu maauimalaan naiseksi pukeutuneena, ja elokuvassa
The Butcher Boy naamioituu päästäkseen miehiltä suljettuun tyttökotiin rakastettuaan vokottelemaan. Buster Keaton soljuu sulavasti Fattyn rinnalla, mutta ei missään vaiheessa varasta show'ta. Katsoimme vielä Keaton omia varhaisia teoksia:
One Week (1920),
The Neighbors (1920),
Hard Luck (1921),
The Haunted House (1921). Selvää on, että Keatonin komiikka on ajattomampaa kuin Fattyn. Se ei kiinnity 1910-luvun moraalikoodeihin. Erityisen nerokas on
The Neighbors: alussa Keaton saa hämmästyttävän paljon irti naapuruston välilä kohoavasta aidasta, jonka reiästä tirkistellään ja lähetetään viestejä. Keatonin ensimmäisessä elokuvassa
One Week käsikirjoitus vielä onnahtelee, mutta Romeo ja Julia -aihetta muunteleva
The Neighbors on selvästi ensimmäinen mestariteos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti