19. marraskuuta 2018

Yojimbo – onnensoturi (Yōjinbō, 1961)

Yojimbo – onnensoturi (Yōjinbō, 1961) jatkoi Akira Kurosawan samuraielokuvien sarjaa. Sen suhde lännenelokuvaan on kaksisuuntainen: toisaalta Kurosawa sai vaikutteita westernistä, minkä voi havaita jo ensimmäisistä otoksista, toisaalta Yojimbo antoi ratkaisevan sysäyksen Sergio Leonen elokuvalle Kourallinen dollareita (Per un pugno di dollari, 1964), joka käänsi Cinecittàn elokuvateollisuuden suuntaa. Leone joutui oikeudessa puolustautumaan viittamalla muun muassa siihen, että Kurosawan ja käsikirjoittaja Kikushiman perusidea muistutti Carlo Goldonin näytelmää Kahden herran palvelija. Tuomioistuin tulkitsi kuitenkin, että Leone oli plagioinutYojimbon käsikirjoitusta, ja niin Kurosawa ja Kikushima saivat osan spagettiwesternin tuloista.

Yojimbon päähenkilönä on koditon samurai Sanjuro  (Toshiro Mifune), joka elokuvan alussa heittää kepin ilmaan ja lähtee sen osoittamaan suuntaan. Masaru Saton loistava musiikki säestää Sanjuron askeleita ja lataa odotuksia. Yojimbossa on kaksinkertaista kehämäisyyttä: Sanjuro saapuu alussa tuntemattomuudesta ja sinne hän myös jatkaa kulkuaan kuin klassisen lännenelokuvan sankari. Toisaalta alussa on myös lyhyt kohtaus, jossa poika jättää kotinsa, kieltäytyy tyytymästä puurolautaseen ja kaipaa seikkailua. Sama nuorukainen nähdään elokuvan lopussa, kun Sanjuro passittaa hänet takaisin kotiinsa. Jos Seitsemässä samuraissa taistelijoille ei ole paikkaa sen paremmin pikkukylän kuin kaupunginkaan sosiaalisessa hierarkiassa, Yojimbo tutustuttaa katsojaan pikkukaupunkiin, joka on täydellisessä kaaoksessa. Kuva yhteisöllisyydestä on kyynisempi kuin Seitsemässä samuraissa: rahanhimo ja ahneus ovat repineet yhteisön kahtia, ja lopulta itsekkäät pyrkimykset tuhoavat kaiken. Mutta paikkaa ei ole samuraille tässäkään maailmassa. Kurosawa itse totesi saaneensa vaikutteita Stuart Heislerin ohjaamasta, Dashiell Hammettin tarinaan perustuvasta film noirista Lasiavain (The Glass Key, 1942), jossa kaupunkia kuvataan niin ikään rikollisuuden, uhkapelin ja ahneuden pesänä.  

Kurosawa ohjasi Yojimbolle itsenäisen jatko-osan Samuraimiekka (Tsubaki Sanjûrô, 1962), jossa Toshiro Mifunen vastanäyttelijänä oli niin ikään Tatsuya Nakadai. Tämä kaksikko kohtasi sittemmin Masaki Kobayashin vaikuttavassa samuraielokuvassa Laskeva aurinko (Joi-uchi, 1967), jolta Suomen tv-ensi-ilta vielä uupuu.

Ei kommentteja: