Kiinalaisen kiristäjän murha (The Killing of a Chinese Bookie, 1976) on odottanut oikeaa hetkeä, ja ehkäpä John Cassavatesin elokuvat vaativatkin juuri otollisen hetken. Kiinalaisen kiristäjän murha on lähes eksistentiaalisiin mittasuhteisiin kohoava kuvaus yökerhonpitäjästä Cosmo Vitellistä (Ben Gazzara), joka päätyy kiristyksen uhriksi ja ajautuu toteuttamaan hiostajiensa toiveita. Tapahtumien keskipiste on Vitellin stripteaseluola, joka on lopulta kuin perhe. Vitellin haaveena on elämä, jossa on tyyliä, sofistikoituneisuutta, ja hänen alter egonsa yökerhon lavalla on elähtänyt Mr. Sophistication (Meade Roberts), jonka brechtiläisen vieraantuneen hahmon ympärillä tanssijat pyörivät. Show, joka katsojasta näyttää alussa banaalilta, ilmaisee Vitellin pyrkimyksen voittaa arkipäivä, nousta sen yläpuolelle. Kahden tunnin katsomisen jälkeen katsojakin myöntää, että taide on tärkeintä, ja vaikka Vitellin päivät ovat luetut, elämä jatkuu.
Kiinalaisen kiristäjän murha on tyylillisesti briljantti, mutta sliipattuun Hollywood-kerrontaan tottunutta uuden aallon inspiroima viitteellinen ilmaisu voi ärsyttää. Visuaalisen tyylin keskiössä on Vitellin persoona, hänen kasvonsa ja eleensä. Aloituskohtauksessa Vitelli istuu baarin pöytään, eikä katsoja edes näe, kuka hänen vieressään istuu. Vasta pitkän ajan kuluttua kohtauksen merkitys paljastuu. Elokuvan tyylissä tila, ihmisten välinen etäisyys, hallitsee. Kamera keskittyy Vitelliin, ja samalla korostuu hänen eksistentiaalinen yksinäisyytensä. Kasvoja kuvataan läheltä, ja usein päähenkilö on vain häivähtävän hetken kameran fokuksessa, kunnes ääriviivat jälleen hämärtyvät.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti